Alla är inte som dig (ett inlägg till alla människor)

Lite konstigt en sak. Alla människor omkring oss lever alla i sina egna världar, alla har olika bakgrunder med utbildning, ekonomi, religion ja man kan rabbla upp mycket här faktiskt. Men borde inte vi människor vara född med likadan hjärna? Ok visst kan bakgrund och efarenhet avgöra hur vi tänker, men är vi verkligen född för att bara tänka (hur är det för mig) är det verkligen så omöjligt för oss människor och tänka sig in i andras situationer?

Jag kan bli väldigt less när människor säger hur det är eller vad som är bäst och sånt där, okej väldigt bra om det funkar för dig, men det kanske inte alltid funkar i mitt liv eller hur jag lever..

Ett bra exempel vi har här i svergie är att människor med mycket pengar har verkligen noll koll på de som har ett öre mindre.
En känd bloggare skrev ett inlägg för ett tag sen hur lätt det är att plugga högskola för det är gratis med själva utbildningen och hur lätt det verkar vara med csn.
Många kommentera detta, mest sånna som höll på att betala av sina lån och fortfarande inte hade jobb.
Den här bloggaren har rätt bra ekonomi, hur kan hon veta hur lätt det är med lån för de som inte har några pengar alls?
Sen när man läste alla komentarerna kunde man lätt avgöra vilka som är fattiga och vilka som är rika beroende på åsikter.
Jag tycker det är konstigt, för mig ska det inte spela roll om man är rik eller fattig, man borde ändå se hur systemet är uppbyggd och se felen i det?
Hur kan lite mer pengar i plånboken ändra sättet hur man tänker? och speciellt glömma resten av svenska befolkningen?

Sen har jag massa exempel på min vardag och om folk omkring mig. Alla har olika utseende men det verkar folk har glömt. Folk verkar tänka ( det här funkar för mig, och då funkar det för alla)

Jag har faktiskt solat solarium nångång den här veckan trots att det varit väldigt bra väder.
Som en i det manliga könet sa till mig, om du är ute så får du brunfärgen gratis t.o.m...
Så här är det faktiskt,
Killar kan gå med shorts ute på stan och få sin solbränna, Vilken skulle inte tycka det va konstigt om en tjej gick ute toppless och med string på stan? alvarligt så skulle många kolla snett på en.
Jag solar solarium nångång för att inte mina bikinisträck ska vara så otroligt synliga eller vad man ska säga. Den här personen tänka enbart då hur det va för han och inte hur det va för en tjej..
Andra har också kommenterat mitt solande med att man kan vara ute på dagarna. De här personerna är helt arbetslös och får hjälp med ekonomin, självklart har man all tid i välden att glassa i solen då. Jag måste kämpa för studier för att ha lite pengar och måste sitta vid datorn och plugga mest om dagarna.

Sen finns det folk som klagar hur jag "slösar" pengar på mitt hår.. Hur kan jag gå till en frissa och betala mycket när man kan köpa färg och göra själv?
De här personerna har inte mitt hår och kanske inte lika slitet/förstört hår som jag har. Om jag gördet själv finns risken att jag förlorara mitt hår. Kan säga att de här personerna vill ha mörkt hår och köper tonig på affärer. Toning är skitbra för håret. Jag kan inte ha toning jag måste ha blekning för mitt hår, blekning är långt ifrån bra för håret och därför ska man verkligen passa sig för att göra det själv.
Så det funkar för de som kör mörkt men inte för de som kör ljust och har mitt slitna hår.

Så folk tänker verkligen bara hur det är för de själva!
Okej visst gör jag nog också så, vilket jag kanske inte tänker på. Men jag ska verkligen börja tänka längre än mig själv nästa gång jag yttrar mig åt en annan människa.. Vi är verkligen olika och måste göra olika saker utifrån det, vare sig det handlar om ekonomi, utseende eller skola!

Så folk börja tänk ni också, Alla är inte som dig och har inte samma möjlighet kanske!!!

Kommentarer
Postat av: Latte



Jag kan hålla med dig Madde om att det är en stor skillnad från o va blond o färga håret själv och att va mörk, när man är blond så måste man verkligen va jätteförsiktig med håret,ta hand om det använda rätt produkter mm..jag har kanske blekt håret 2 gånger själv & det har aldrig blivit som jag har velat..utan snarare skitfult resultat och har man blekt håret i flera år som vi har så är de bästa tipset o gå till en frissör som är duktig o vet vad hon gör! för håret kan gå av..om man färgar det själv, men går man till fel frissör oxå som inte vet mycket om ditt hår sen tidigare finns det oxå en risk att det kan gå av i topparna som de gjorde för mig en gång =/ så mitt tips är att gå till en frissör som du vet är duktig & har mycket efarenhet o håll dig till henne =)

2009-07-02 @ 18:32:14
Postat av: Norrlan

jag håller med, tänk om alla tänkte så...

jag ska fan me börja tänka på hur man ser sig gentemot andra människors förutsättningar..

dagens största stjärna till dig...

läser vidare...

//Norrlan

2009-11-06 @ 22:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0